Ons Dorp


Terug naar de jaren 50
 

Trainingen en lesdagen

Trainingen voor leerkrachten, therapeuten en pedagogisch medewerkers

per persoon (minimaal 6 deelnemers)

Mindfulness 

Twee dagen

€175,- 

Faalangst reductie 

Hele dag 

€175,- 

Emotionele ontwikkeling 

Twee dagen

€250,- 

Leren samen spelen 

Hele dag 

€175,- 

Sova training voor (pre)pubers 

 

Hoog gevoeligheid bij kinderen 

 

Twee dagen  

 

Hele dag

€ 250,-

 

€ 175,-

 

 

Bovengenoemde prijzen zijn inclusief: koffie, thee, iets lekkers. 

Bij een training van een hele dag is een lunch inbegrepen.

 

Mindfulness voor kinderen

Waarom Mindfulness voor kinderen? 

De kinderen van deze tijd hebben het vaak erg druk. Naar school, sporten, soms een papa en een mama in een ander huis, vriendjes, televisie en computer…… 

Als je dan ook nog eens wat gevoeliger bent voor alle prikkels om je heen, dan heb je als kind een probleem. Kinderen kunnen al op jonge leeftijd ervaren dat hun hoofd ‘vol’ zit. 

 Voor kinderen die ziek zijn biedt dit boek meerdere handvaten om zich te ontspannen en zich weer even lekker kind te voelen. 

Samen met clowntje Kriebel leren de kinderen 10 Mindfulness oefeningen. Door deze oefeningen leren ze om de rust in zichzelf te ontdekken. Dit geeft ontspanning, daardoor komt het kind beter in zijn of haar vel te zitten en zal het concentratievermogen verbeteren.

De doelen:

·          Herkennen van eigen emoties en gedachten en hier op een fijne manier mee om leren gaan. 

·          Het herkennen van emoties van anderen en hier empathisch op leren te reageren. 

·          Leren omgaan met (hoog) gevoeligheid. 

·          Leren ontspannen. 

·          Bewust worden van eigen kwaliteiten en hierdoor het zelfvertrouwen te stimuleren. 

De resultaten: 

·          Het zelfbeeld van de kinderen wordt versterkt. 

·          Beter omgaan met pieker-gedachten. 

·          Een betere concentratie door de aangereikte handvaten. 

De doelgroep: kinderen van 6 tot 12 jaar

Faalangst reductietraining

Kinderen die een perfectionistische instelling hebben, ervaren dat ze de lat voor zichzelf te hoog leggen. Hierdoor kan faalangst ontstaan. Elk kind kan faalangst ontwikkelen. Bang om te mislukken of om niet te voldoen aan verwachtingen van anderen zoals: ouders, vriendjes en leerkrachten. Faalangst kenmerkt zich door een negatief zelfbeeld, vaak door negatieve gedachten over het eigen kunnen. Hierdoor worden kinderen gespannen en zijn ze veel bezig om beter te presteren. Als gevolg hiervan kunnen lichamelijke klachten ontstaan, zoals hoofdpijn, buikpijn of het krijgen van een black-out.

Resultaat: De kinderen;

·          Zijn zich bewust van hun talenten en kwaliteiten en hebben hierdoor een gezond zelfbeeld.

·          Hebben vertrouwen in eigen kunnen en mogelijkheden.

·          Zijn zich bewust van hun negatieve gedachten en kunnen zichzelf een peptalk geven. Hierdoor ondersteunen ze zichzelf op een positieve manier.

·          Kunnen hun grenzen aangeven en respecteren de grenzen van anderen.

·          Ervaren dat ze goed zijn zoals ze zijn en hebben respect voor hun authenticiteit.

 

De doelgroep: kinderen van het primair onderwijs.


Emotionele ontwikkeling

In het boekje, ‘Clowntje Kriebel wil wat anders’, maken de kinderen kennis met de zes basisemoties.

In het verhaal probeert clowntje Kriebel uit of hij iets anders kan worden dan clown in het circus. De emoties die Clowntje Kriebel laat zien zijn voor kinderen erg herkenbaar .

Samen met hem beleven de kinderen de mooiste avonturen en leren ze de basis emoties kennen. Door de oefeningen in dit werkboek leren de kinderen beter met hun emoties omgaan en kunnen ze beter vertellen wat ze voelen. Daardoor komen ze beter in hun vel te zitten en worden ze vrolijker, net als Clowntje Kriebel.

Doelen en resultaten : 

·          Emotionele ontwikkeling

·          Beter eigen emoties aanvoelen en  verwerken

·          Hulp kunnen vragen

·          Stimuleren empathisch vermogen

·          Verwoorden van emoties  

De doelgroep: kinderen van 2 tot 8 jaar

Leren samen spelen

Doelen: 

Jonge kinderen vertonen nog egocentrisch gedrag. Het is een hele uitdaging om deze kinderen te begeleiden in hun groei tot een sociaal en zelfstandig wezen. Als kinderen achterblijven in hun sociale ontwikkeling kunnen ze het volgende gedrag vertonen:

·          Kinderen spelen veel alleen.

·          Kinderen maken vaak ruzie.

·          Kinderen kunnen zich slecht verweren.

·          Kinderen passen zich te veel aan.

·          Kinderen hebben een laag zelfbeeld.

·          Kinderen spelen vaak met jongere of oudere kinderen.

·          Kinderen geven andere kinderen de schuld.

·          Kinderen doen zich groter voor dan het is.

 

Resultaat

·          De kinderen:

·          Kunnen samenspelen.

·          Hebben een gezond zelfbeeld en zijn daardoor weerbaar.

·          Nemen initiatief tot contact.

·          Kunnen afspraken maken en een compromis sluiten.

·          Spelen met leeftijdgenootjes

·          Geven hun grenzen aan en respecteren de grenzen van anderen.

·          Zijn in staat om een ruzie zelf op te lossen.

De doelgroep: kinderen van 4 tot 12 jaar.


Sova training voor (pre)pubers

Pubers die een kritische instelling hebben, ervaren dat ze de lat voor zichzelf te hoog leggen. Hierdoor kan frustratie ontstaan. Bang om te mislukken of om niet te voldoen aan verwachtingen van anderen zoals: ouders, vriendjes en leerkrachten.

Een vastgelopen (pre)puber kenmerkt zich door een negatief zelfbeeld, vaak door negatieve gedachten over het eigen kunnen. Hierdoor worden kinderen gespannen en ze zijn veel bezig om beter te presteren. Als gevolg hiervan kunnen lichamelijke klachten ontstaan, zoals hoofdpijn, buikpijn of het krijgen van een black-out.

Resultaat:

De kinderen:

·          Zijn zich bewust van hun talenten en kwaliteiten en hebben hierdoor een gezond zelfbeeld.

·          Hebben vertrouwen in eigen kunnen en mogelijkheden.

·          Zijn zich bewust van hun negatieve gedachten en kunnen zichzelf een peptalk geven.

·          Hierdoor ondersteunen ze zichzelf op een positieve manier.

·          Kunnen hun grenzen aangeven en respecteren de grenzen van anderen.

·          Ervaren dat ze goed zijn zoals ze zijn en hebben respect voor hun authenticiteit.

·          Beter omgaan met piekergedachten.

·          Herkennen van eigen emoties en gedachten en hier op een fijne manier mee om leren gaan.

·          Een betere concentratie door de aangereikte handvaten. 

·           

De doelgroep: kinderen van 10 tot en met 16 jaar.


Hoog gevoeligheid bij kinderen, start  voorjaar 2019